Dagen zonder Vlees

DagenZonderVlees_Blog

 

Dit jaar is het derde jaar dat ik meedoe aan het concept Dagen zonder Vlees. Aangezien we momenteel al aan dag 24 zitten, dus al ruim over de helft, vond ik het toch dringend tijd dat ik hierover iets zou melden op de pas opnieuw opgestarte blog.


 

Dagen Zonder Vlees is een campagne van Alexia Leysen (24), Vlaamse studente Theaterregie aan de Toneelacademie Maastricht. Uit ontzetting over de enorme impact van vleesproductie op het milieu, lanceerde ze in 2011 voor het eerst de oproep om samen met haar vegetarisch te vasten. Geen pleidooi voor het volledige vegetarisme -zelf eet ze nog graag af en toe een stukje vlees- maar een bewustwordingsactie om te tonen dat minder ook kan. Duizenden Vlamingen gingen de uitdaging mee aan.

Overtuigd van de kracht en het belang van deze specifieke actie(*), deed ze vorig jaar alles wat ze kon om nog meer mensen te bereiken. En voor deze derde editie vraagt ze nu ook Nederland om mee te doen.

Met dank aan Daronet voor de website, aan Shelter en Bart Cannaerts voor het spotje en aan Garden Gourmet / Tivall om dit alles te kunnen realiseren. En natuurlijk dank aan iedereen die geholpen heeft de boodschap (online) mee te verspreiden!

Heb je vragen of wens je Alexia te contacteren kan dat via alexia@dagenzondervlees.be.

Dit stuk tekst heb ik direct van de webpagina van Dagen zonder Vlees geplukt.

Vorig jaar was de campagne van Dagen zonder Vlees vrij uitgebreid, er was een hele lijst van Bekende Vlamingen die meedeed aan de actie. Ook was er een reclamefilmpje met Phillip Geubels en Wim Helsen:

Dit jaar is er spijtig genoeg geen officiële campagne voor deze actie, maar dat wil niet zeggen dat er geen deelnemers zijn!

Er is namelijk wel een facebook-pagina opgericht. Zo’n 7.600 mensen hebben laten weten dat ze mee zullen doen en er worden bovendien gretig recepten met elkaar gedeeld.
Ik kook meestal niet zelf, daar heb ik mijn moeder voor, maar ik zal speciaal voor DZV toch proberen om een aantal veggie-recepten met jullie te delen.

Zoals ik eerder al zei is dit het derde jaar dat ik meedoe met de actie. Ik moet eerlijk toegeven dat het mij dit jaar het makkelijkst lukt om het “dieet” vol te houden. Ik heb nog maar 1 keer gezondigd. Dit komt mede door dat ik dit jaar echt probeerde om vervangvlees aan mijn maaltijden toe te voegen. Dat smaakt iets beter dan enkel groenten en aardappelen. Net zoals de vorige jaren at ik dit keer wel nog steeds vis, maar niet als vervanging van vlees, af en toe als mijn moeder vis maakte at ik dat gewoon mee.
Ik ben van plan om na deze veertig dagen mijn vleesgebruik te minderen. Ik merk nu dat ik helemaal niet de behoefte heb om bij elke maaltijd vlees te eten. Enkel bij broodmaaltijden mis ik mijn charcuterie. Ik eet namelijk niet zo heel graag kaas en de confituur en choco was ik vrij snel beu.

Hopelijk zijn er onder jullie ook een aantal veggies, ik zou graag jullie recepten horen!


PS. Zoals jullie al gemerkt hadden heb ik besloten om mijn blogs voortaan in het Nederlands te schrijven.


Leesmateriaal:

Officiële website DZV 2013

Facebookpagina Dagen Zonder Vlees 2014

Recept Vegetarische Spaghetti

One thought on “Dagen zonder Vlees

  1. Pingback: Recept: Vegetarische Spaghetti Bolognese | IRIS VS THE WORLD

Geef een reactie

