Recept: Vegetarische Spaghetti Bolognese

Afbeelding

Ik weet dat Spaghetti Bolognese niets speciaals is en dat het helemaal niet moeilijk is om te maken, maar ik wou toch graag dit recept met jullie delen. Dit is hoe mijn moeder iedere week spaghetti maakt voor ons gezin. Bij ons is vrijdag namelijk spaghettidag!

Aangezien ik nog een aantal weken meedoe aan Dagen zonder Vlees is mijn versie deze keer met vegetarisch gehakt, maar je kan evengoed varkens-, runds- of gemengd gehakt gebruiken voor dit gerecht.

Ingrediënten (de hoeveelheden moet je zelf een beetje schatten, dit hangt af van hoeveel personen er zullen mee-eten)

  • 4 dikke wortelen 
  • Gepelde tomaten (2 blikken) 
  • Tomatenpuree 
  • Pasta 
  • Gehakt 
  • Ajuinen 
  • Spaghettikruiden
  • Boter 

Stap 1

Het eerste wat je moet doen is je ajuinen schillen en in stukjes snijden. Ik heb graag vrij kleine stukjes ui in mijn spaghetti-saus, maar dit een kwestie van smaak natuurlijk. Als je dit gedaan hebt kan je je gesneden ui in boter beginnen bakken in de pot of pan waarin je de saus wil klaarmaken. Wij gebruiken meestal een vrij grote lage pan hiervoor.

Afbeelding

 

Stap 2

Als je dit gedaan hebt kan je aan de wortelen beginnen terwijl de ajuinen gaar worden. Je neemt een aantal dikke (of dunne) wortelen, schilt ze en snijdt ze in kleine stukjes.

 

Afbeelding

Afbeelding

De wortelen garen doen wij meestal in de microgolfoven, maar dit hoeft niet, je kan ze ook gewoon koken in water. Onze manier zorgt er wel voor dat je geen fornuis vol potten hebt.

Stap 3

Terwijl de worteltjes vrolijk staan rond te draaien in de oven, heb je even de tijd om je vlees te bakken. Je neemt je gehakt en voegt het in kleine hoeveelheden toe aan de uien. Vegetarisch gehakt is iets makkelijker om te gebruiken omdat dit niet verkocht wordt als rauw gehakt. Echt gehakt moet je eerst nog uit elkaar prullen anders heb je ontzettend dikke brokken vlees in je saus. Dit is hoe vegetarisch gehakt van Quorn eruit ziet:

Afbeelding

Toen ik het voor de eerste keer at, moest ik wel even wennen aan de smaak. Het smaakt helemaal niet vies hoor, maar toch ook niet helemaal zoals gewoon gehakt. Nu ben ik er al wat aan gewend, het is wel één van de enige dingen die ik zou missen als ik voltijds vegetariër zou worden. Net zoals gemengd gehakt kan je dit even bakken samen met de uien.

UPDATE: ik heb gisteren voor het eerst het tofu-gehakt van Albert Heijn geprobeerd en ik moet zeggen dat ik dat een stuk lekkerder vind dan dat van Quorn. Joepie🙂

Stap 4

Als je gehakt goed doorbakken is, kan je de gepelde tomaten, tomatenpuree en wortelen toevoegen. De tomatenpuree is voor de smaak, dus een klein blikje volstaat.

AfbeeldingHet laatste wat je nog moet doen aan de saus is het toevoegen van je spaghettikruiden. Je kan dit doen door allemaal verschillende kruiden één voor één in de pot te strooien, maar je kan ook gebruik maken van een handige mengeling die je volgens mij in elke winkel wel kan krijgen. Je moet vooral goed proeven in deze fase.

De saus mag op een medium vuurtje blijven sudderen tot je hem op tafel kan zetten.

Afbeelding

Stap 5

Tenslotte is het tijd om de spaghetti te koken. Kijk goed op de verpakking hoe lang de spaghetti moet koken, dit kan wel eens verschillen per soort of merk. Een tip die ik je nog wil meegeven is om warm water in de kookpot te doen. Dit zal veel sneller aan de kook raken (duh). Ook hebben wij een “speciale” spaghettipot. Die bestaat uit twee delen: een gewone kookpot en daarin nog een kookpot vol met gaten, net zoals een vergiet dus. Dit maakt het wat makkelijker om het water van je spaghetti af te gieten als hij klaar is.

Natuurlijk kan je om te testen of je spaghetti goed is, proberen om een sliertje tegen een glad oppervlak te gooien, zoals een keukenkastje ofzo. Als het sliertje blijft kleven is hij perfect. Om ervoor te zorgen dat je spaghetti niet meteen aan elkaar blijft kleven als je het water hebt weggegoten, kan je een heel klein beetje water bewaren en opnieuw over de spaghettislierten gieten.

Afbeelding

GENIET VAN JE SPAGHETTI!

4 thoughts on “Recept: Vegetarische Spaghetti Bolognese

  1. Pingback: Dagen zonder Vlees | IRIS VS THE WORLD

Geef een reactie

